Polacy mają nadzwyczajne upodobanie do robienia wszystkiego po swojemu, inaczej zmysł do kombinowania różnego typu – na zasadzie stwierdzenia – Polak potrafi. W sferze motoryzacyjnej ta smykałka również ujawnia się na każdym kroku. Posiadamy upodobania do przekształcania swoich wozów, poprawiania ich bez udziału licencjonowanych profesjonalistów tym aspekcie. Pierwszy z brzegu przykład to montaż na swoją rękę lamp ksenonowych. Taki komplet nowomodnego oświetlenia tego rodzaju w upoważnionym punkcie sprzedaży, wspólnie z montażem jest kosztem co najmniej kilku tysięcy złotych. By w związku z tym zaoszczędzić, wielu naszych polaków pozyskuje na bazarach oświetlenie tego rodzaju, rzekomo oryginalne, wydając blisko 300 do 400 zł.
Takie oświetlenie, zrobione po swojemu nie zawsze spełnią swoje funkcje, a od czasu do czasu wyraźnie może narobić szkody w czasie jazdy, gdy razimy kierujących nadjeżdżających z naprzeciwka. Kolejna kwestia to kontrola drogowa, kiedy tak właściwie bardzo uważny policjant, po ujawnieniu, jakie posiadamy lampy ksenonowe, może zatrzymać nam dowód rejestracyjny pojazdu. Oczywiście do tego w zestawie dostajemy mandat plus punkty karne – nie zawsze warto, w związku z tym kombinować w takich kwestiach.
Filtry DPF oraz katalizatory
Powróćmy niemniej jednak do znacznie bardziej znacznych problemów – filtry DPF i katalizatory. Wielu Polaków próbuje usuwać katalizatory we własnym zakresie – co jest oczywiście nielegalne. Wiele modeli samochodów potwierdza, że zamiast usuwać, dużo lepiej jest wyczyścić katalizator oraz DPF. Przedstawiają to fachowcy, których można znaleźć na stronie czyszczenie filtrów dpf. Nieraz w razie awarii wystarczy jedynie czyszczenie DPF (aktualnie niektóre lokalne profesjonalne serwisy oferują skuteczne czyszczenie filtrów DPF metodą wodną, przepłukując filtr wodą z dodatkiem detergentów pod dużym ciśnieniem – taka technologia jest o wiele skuteczniejsza, niż tradycyjne wypalanie filtra) a czasami jego wymiana. Tutaj niemniej jednak uwaga – nowoczesne samochody są naszpikowane pecetami oraz dyletanckie czyszczenie filtra ma prawo owocować jeszcze większymi problemami – radzimy udać się z tym do ekspertów. Należałoby także dodać, że usuwanie katalizatorów oraz filtrów DPF jest w Polsce nielegalne.
Notorycznie zdarza się, że posiadany pojazd nie spełnia wszelkich oczekiwań swojego właściciela. Jeśli zakup nowego auta nie wchodzi w grę, trafnym pomysłem jest poddanie prywatnego pojazdu tuningowi. Pojęcie to pochodzi z języka angielskiego i ma znaczyć dopasowywanie czy też regulację. W praktyce tuning użytkuje się, by polepszyć osiągi samochodu. Dzięki jego zastosowaniu auto ma osiągać pokaźniejsze prędkości oraz obroty silnika. Może mieć także lepsze przyspieszenie. Ostatnio coraz częściej przez tuning rozumie się dekorowanie wozu od zewnątrz. Odmiana ta nazywana bywa także tuningiem optycznym. Nie wszyscy jednak uznają tą formę za tuning. Skoncentrujmy się jednak na tuningu mechanicznym. Weźmy dla przykładu odzyskiwanie sprawności katalizatora i czyszczenie filtra FAP. Jest to forma tuningu, która:
- Poprawi kulturę pracy napędu
- Poprawi osiągi auta
- Obniży zużycie paliwa
Jak dostrzega się, tuning mechaniczny nie musi kojarzyć się jedynie z chipami i zwiększaniem ilości koni mechanicznych – czasem stereotypowe zajęcie się katalizatorem oraz filtrem cząstek stałych pozwala na znaczącą poprawę dla samochodu.