Czy surfujesz po Internecie i znajdujesz efektowne zdjęcia, które uwielbiasz wykorzystywać i które chciałbyś wykorzystać we własnych akcjach promocyjnych lub na swoim blogu? Niestety nie można z nich korzystać bez licencji.
Tego rodzaju ograniczenia nie są zbyt przyjemne, ale żadna sprawa sądowa nie brzmi zbyt dobrze, prawda? Istnieje jednak kilka sposobów, dzięki którym możesz legalnie wykorzystywać obrazy wysokiej jakości do celów komercyjnych, które chcemy Ci zaprezentować, abyś mógł z nich korzystać zawsze, gdy ich potrzebujesz. Ponadto korzystanie z wysokiej jakości, bezpłatnych obrazów podniesie jakość treści publikowanych i promowanych w Internecie.
Prawo autorskie jest aktywne od momentu powstania dzieła danej osoby, niezależnie od tego, czy jest to fotografia, książka, obraz czy przedmiot. Dotyczy to zarówno prac opublikowanych, jak i niepublikowanych. Jest to prawo, które obowiązuje automatycznie i nie wymaga specjalnej dokumentacji do ważności, ale może być zarejestrowane jako znak towarowy lub patent w celu ochrony utworu w określonych sytuacjach.
Własne obrazy
Możesz publikować własne kreacje, kiedy tylko chcesz, ponieważ należą do Ciebie. Niezależnie od tego, czy możesz je zdobyć samodzielnie, czy wynająć firmę specjalizującą się w pozyskiwaniu profesjonalnych materiałów foto-video, z tych zdjęć można korzystać bez ograniczeń. Zdjęcia produktów z Twojego sklepu internetowego są bardzo ważne, aby przekonać potencjalnych klientów do zakupu u Ciebie. Wielką zaletą jest zapewnienie im zdjęć o wysokiej rozdzielczości, na których można zobaczyć wiele szczegółów produktów.
Jako autor niektórych materiałów masz prawo do:
– odtworzyć je;
– opublikować je;
– z wykonywania prac pochodnych na podstawie materiałów oryginalnych;
– rozpowszechniać kopie oryginałów na sprzedaż, wypożyczenie lub wypożyczenie.
– Jeśli jednak Twoje zdjęcia zawierają portrety osób publicznych i chcesz je wykorzystać w celach komercyjnych, będziesz potrzebować podpisanej przez nią umowy.
Obrazy w domenie publicznej
Tego typu obrazy zostały objęte prawem autorskim i nie są własnością żadnej osoby fizycznej ani prawnej. Mogą być wykorzystywane do publikacji online, w druku, mogą być wprowadzane do obrotu lub edytowane. Ale jak zdjęcia trafiają do domeny publicznej? Istnieją prawa w tym zakresie, które brzmią następująco:
– materiały, które od samego początku nie mogą być objęte prawami autorskimi (tytuły, nazwy, wyrażenia, slogany, symbole, liczby; idee i dane; procesy i systemy; dzieła i dokumenty rządowe);
– materiały, które zostały podpisane jako domena publiczna nawet przez ich autorów;
– wszelkie materiały opublikowane w Ameryce przed 1923 r. nie są chronione prawem autorskim;
– materiały opublikowane w latach 1923-1963 objęte prawami autorskimi, które nie zostały odnowione;
– materiały opublikowane w latach 1923-1977, które nie posiadają dokumentu praw autorskich, znajdują się w domenie publicznej;
– prace opublikowane bez praw autorskich między 1978 a 1 marca 1989, które nie zostały zarejestrowane w ciągu następnych 5 lat;
– publicznie dostępne są również portrety polityków lub obrazy uzyskane przez urzędników rządu federalnego;
– prawa autorskie wygasają 50 lub 70 lat po śmierci autorów (w zależności od kraju), data wygaśnięcia różni się w zależności od domeny.
Kupowanie licencjonowanych obrazów (obrazów stockowych)
Obrazy stockowe (zdjęcia, wideo, wektory, ikony, szablony), które można kupić, są podzielone na kilka kategorii:
A. Royalty-free >> uiszczasz opłatę tylko raz i masz prawo do korzystania z nich kiedy tylko chcesz, pod warunkiem przestrzegania warunków licencji.
B. Rights-managed >> Prawo użytkowania jest ograniczone w czasie, regionie, branży i zależy od licencji.