
Nikt nie lubi być oceniany, zwłaszcza w pracy. Ocena często jest bowiem utożsamiana z krytyką. Konstruktywna krytyka jest jednak bardzo cenna – dzięki niej człowiek może się rozwijać. Jednak to nie krytyka jest głównym celem przeprowadzania okresowych ocen pracowniczych. Dużo większy nacisk kładzie się na rozwój i ewaluację. Pracodawcy coraz częściej sięgają po nowoczesne metody oceny pracowników nie tylko po to, aby poprawić funkcjonowanie organizacji, ale także po to, aby umożliwić rozwój zatrudnionym w niej pracownikom. Co warto wiedzieć o metodzie 360 stopni? Podpowiadamy!
Czym jest metoda 360 stopni? Krótkie wyjaśnienie
Metoda 360 stopni, jak sama nazwa wskazuje, polega na całościowej ocenie pracownika – nie tylko przez przełożonego, ale także współpracowników, a nawet klientów. Każda z osób biorących udział w ocenie wypełnia specjalnie przygotowaną ankietę kompetencyjną, która pozwala poznać mocne i słabe strony ocenianego pracownika. Aby ocena była jak najbardziej obiektywna, każda osoba poproszona o wyrażenie swojej opinii powinna mieć możliwość zrobienia tego anonimowo. Dzięki temu może być całkowicie szczera, nie tylko w formułowaniu pochwał, ale także konstruktywnej krytyki. Co istotne, zdanie o swojej pracy może wyrazić także osoba, której ankieta dotyczy.
Ankiety przygotowuje wewnętrzny dział HR lub współpracująca z organizacją firma zewnętrzna. Wypełnione dokumenty trafiają do osób odpowiedzialnych za wdrożenie programu. Stają się podstawą do stworzenia szczegółowego raportu na temat osoby zatrudnionej. Zwieńczeniem procesu jest rozmowa z ocenianym pracownikiem. W spotkaniu uczestniczą przełożeni oraz osoby odpowiedzialne za przygotowanie ankiet i analizę danych. Aby rozmowa przyniosła oczekiwane rezultaty, konieczne jest sporządzenie indywidualnego planu rozwojowego dla ocenianego pracownika przygotowanego na podstawie zebranych ankiet.
Dlaczego warto wprowadzić systemową ocenę pracowników?
Ocena pracownicza spełnia dwie podstawowe funkcje:
- rozwojową
Pracodawca, bazując m.in. na wynikach ankiet przeprowadzanych wśród pozostałych członków organizacji, jest w stanie lepiej ocenić potencjał rozwojowy ocenianego pracownika. Metoda 360 umożliwia lepsze dopasowanie osób do powierzonych im zadań. Pozytywnie wpływa na komunikację w organizacji. Dzięki temu praca staje się bardziej efektywna.
- ewaluacyjną
Ocena pracy osoby zatrudnionej w organizacji jest niezwykle istotna przy rozmowach dotyczących podwyżki i/lub awansu. Metoda 360 pozwala ocenić, czy pracownik ma umiejętności niezbędne do wykonywania pracy na nowym stanowisku i sprawdzi się w roli team leadera lub managera działu.
Anonimowe ankiety oceniające sposób funkcjonowania pracownika w organizacji mogą także być podstawą do autorefleksji. Pracownik może spojrzeć na swoją pracę z innej perspektywy. Dostaje cenną informację zwrotną. Ma większą świadomość swoich mocnych i słabych stron. Wie, w czym doskonale się odnajduje, a które aspekty wymagają poprawy.
Więcej informacji na temat tej metody znajdziesz na stronie https://hrk.pl/pl/dla-klienta/ocena-i-rozwoj/ocena-360-stopni