Specjalne stacje służące do ładowania samochodów elektrycznych coraz częściej można znaleźć na ulicach polskich miast. Instalowane są w wielu miejscach, np. na stacjach benzynowych, centrach handlowych, biurowcach czy publicznych parkingach. Jakie są rodzaje ładowarek samochodowych? Co warto o nich wiedzieć? Szereg przydatnych informacji przedstawiamy w poniższym artykule.
Liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach rośnie
Dane z końca lutego 2021 wskazują, że na polskich drogach jeździło wówczas przeszło 20,5 tysiąca samochodów elektrycznych. Tesla Model 3 to pojazd, który można spotkać coraz częściej.Około 50% z nich było pojazdami hybrydowymi. Rosnąca liczba pojazdów elektrycznych sprawia, że w Polsce zwiększa się także infrastruktura służąca do ładowania tego typu pojazdów.
W danym okresie w naszym kraju działało około 2750 punktów ładowania. 30% stacji oferowało możliwość ładowania prądem stałym (DC), zaś reszta była wyposażona w ładowarki do samochodów elektrycznych z prądem zmiennym (AC). Jakie są różnice pomiędzy poszczególnymi ładowarkami samochodowymi?
Ładowarki AC i DC – na czym polegają różnice?
Zdecydowanie najczęściej korzysta się z prądu zmiennego – jego symbol to AC. Ten typ źródła zasilania jest obecny w naszych domach, ściennych ładowarkach oraz na niektórych stacjach ładowania. Ładowarki prądu zmiennego korzystają z napięcia 230V (jednofazowego, czyli takiego, jakie jest w domowych gniazdkach) bądź 400V (trójfazowego, tzw. siła).
Maksymalne natężenie prądu bez względu na rodzaj napięcia wynosi 16A. Moc ładowania większości tego typu ładowarek wynosi od 2 do 12 kW. W przypadku, gdy w danej ładowarce zastosowano specjalny moduł ESVE (ang. electric vehicle supply equipment), który zabezpiecza przed przeciążeniem, moc ładowania może wynieść nawet 22 kW.
Minusem ładowarek ładujących prądem zmiennym jest fakt, iż nie ładują zbyt szybko. W przypadku, gdy ładujemy pojazd ładowarką o największej mocy 22kW, czas naładowania pojazdu wyniesie około 2-3 godzin. Dokładny czas uzależniony jest oczywiście od pojemności baterii. Ładowarki tego rodzaju są wyposażane w złącze Type 2. Z kolei atutem tych ładowarek jest stosunkowo tani montaż. Ścienną ładowarkę możemy zakupić nawet w cenie 1,5 tys. zł.
Zupełnie inaczej działają ładowarki prądu stałego (skrót DC), czyli tzw. szybkie ładowarki. Mogą one dysponować mocą wynoszącą nawet 150 kW. Naładowanie samochodu elektrycznego wyposażonego w dużą baterię, takiego jak Mustang Mach-E, wynosi zaledwie jedną godzinę.
Ładowarki prądu stałego korzystają z napięcia w przedziale 400-800V oraz natężenia 300-500A. Moc ładowania wynosi od 50 do 150 kW. Bardzo mocnych ładowarek tego typu jest obecnie w Polsce niewiele, jednak gdyby się pojawiły, czas ładowania samochodów elektrycznych mógłby zostać skrócony do mniej niż 15 minut.
Warto wiedzieć, że ładowarki prądu stałego są oparte na bardziej zaawansowanych technologiach aniżeli modele oparte na prądzie zmiennym. W sytuacji, gdy moc ładowania jest większa niż 100 kW, kable trzeba chłodzić cieczą. Wysokie natężenie i napięcie zazwyczaj wymaga także zamontowania transformatora.