
Poniższy artykuł to poradnik na temat tego, jak złożyć wniosek o wydanie duplikatu świadectwa pracy. Kto może go wydać oraz ma prawo go podpisać? Jak wystawić wniosek dla byłego pracownika? Zapraszamy do przeczytania tekstu.
Świadectwo pracy – co musisz wiedzieć o tym dokumencie?
Świadectwo pracy to dokument, który pracodawca ma obowiązek wystawić po ustaniu stosunku pracy. Bez względu na to, czy praca została zakończona z pobudek pracownika, czy pracodawcy, jego wydanie jest koniecznością. Jest jednak pewien wyjątek, który stanowi sytuacja, w której pracodawca nawiązuje kolejną umowę z pracownikiem, po ustaniu pracy.
W tym przypadku dokument może być wydany na żądanie pracownika. Co musi się znaleźć w otrzymanym świadectwie pracy? Przede wszystkim okres i rodzaj wykonywanej pracy, to jakie stanowiska zajmował i z jakiego powodu wygasło świadczenie pracy. Nie może również zabraknąć informacji dotyczących uprawnień należących się z tytułu ubezpieczenia społecznego. Jeśli nasz podwładny życzy sobie, aby zamieścić informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia, pracodawca może to zrobić. Podobnie ma się rzecz w przypadku posiadanych przez pracownika kwalifikacjach.
Świadectwo pracy to dokument, z którym pojawiamy się u kolejnego pracodawcy. Służy on między innymi do wyliczenia dni urlopowych, jakie należą się pracownikowi. Co jeśli go zgubimy lub gdzieś zapodzieje? Możemy złożyć wniosek o duplikat świadectwa pracy. Taki duplikat świadectwa pracy jest wystawiany przez kadry na podstawie wniosku pracownika. Podanie o wydanie duplikatu świadectwa pracy składa się bezpośrednio do pracodawcy.
Duplikat świadectwa pracy – kiedy będziesz go potrzebować?
Do wydania duplikatu, podstawą jest pisemna prośba o wydanie duplikatu świadectwa pracy. Odpis przyda nam się w momencie, kiedy zgubiliśmy oryginał lub nie możemy go odnaleźć w naszych domowych dokumentach. Każda kopia świadectwa pracy jest równie ważna, jak oryginał. Służy do wyliczenia dni urlopowych. Dla pracodawcy to również informacja o tym, w jaki sposób pożegnaliśmy się z byłym pracodawcą.
Jeśli nie rozstaliśmy się polubownie, lecz zostaliśmy dyscyplinarnie zwolnieni z obowiązku pracy, nie ukryjemy tego przed naszym nowym chlebodawcą. Dlatego tak bardzo ważne jest, nie tylko ze względów czysto kulturalnych, ale i zawodowych, dbać o to, aby zawsze pozostawiać po sobie dobre wrażenie i nie palić tak zwanych mostów. Istnieją przypadki nieprzemyślanych porzuceń pracy, kiedy to nie przychodzimy do pracy z dnia na dzień, obrażeni na pracodawcę. To błąd. Bez względu na wszystko do samego końca, powinniśmy zachować twarz i dobre imię.
Dzięki temu będziemy mieć nie tylko czyste sumienie, ale i nienaganne świadectwo pracy, co ułatwi nam znalezienie nowego stanowiska pracy. Czasem nie jest to łatwe, ale w takich przypadkach, powinniśmy schować emocje do kieszeni i kierować się tylko i wyłącznie rozsądkiem, który w tym przypadku jest jedynym dobrym doradcą. Jeśli zachowamy się inaczej, to bez względu na to, czy będziemy posługiwać się oryginałem świadectwa pracy, czy jego duplikatem, będzie tam widniał oczerniający nas zapis.
Duplikat świadectwa pracy wyłącznie na podstawie wniosku pracownika
Każdy wniosek o wydanie duplikatu świadectwa pracy, wydaje się na wniosek pracownika. Co jeśli pracownik nie żyje, a o wydanie duplikatu świadectwa pracy ubiega się w jego imieniu osoba trzecia? Nie ma żadnego problemu, jeśli jest to osoba uprawniona do tego, aby dokonywać czynności prawnych w imieniu osoby zmarłej. Takie prawo przysługuje między innymi:
- Dzieciom własnym, dzieciom drugiego małżonka oraz dzieciom przysposobionym.
- Przyjętym na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnukom, rodzeństwo i inne dzieci, z wyłączeniem dzieci przyjętych na wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka.
- Małżonkowi (wdowie i wdowcowi).
Za wniosek o wydanie duplikatu świadectwa pracy nie uiszcza się żadnych opłat, co jest bardzo mocno przestrzegane z prawnego punktu widzenia. Niemniej jednak w prawie prezentowane jest także stanowisko, które wskazuje, w jakim zakresie zastosowanie znajduje regulacja zawarta w art. 15 ust. 3 RODO.
Odnosząc ten przepis do omawianej przez nas sytuacji, należałoby rozumieć, że pracodawca ma obowiązek wydać odpis świadectwa pracy nieodpłatnie. Jednak zasada ta dotyczy tylko i wyłącznie wydania pierwszej kopii świadectw pracy. Za każdą kolejną kopie, o które zwróci się uprawniona osoba lub sam zainteresowany, pracodawca może pobrać opłatę w rozsądnej wysokości wynikającej z kosztów administracyjnych. Nie jest to jednak przymus, lecz polityka wewnętrzna firmy.
Wniosek o wydanie duplikatu świadectwa pracy – wzór PDF
Jeśli musisz wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o duplikat świadectwa pracy, powinieneś zastosować się do kilku podstawowych rad i zasad. Istnieją pewne reguły, których należy się trzymać. Co powinien zawierać wzór duplikatu świadectwa pracy? Przede wszystkim nie może zabraknąć takich informacji, jak:
- data oraz miejsce powstania oryginału świadectwa pracy
- imię, nazwisko oraz numer PESEL osoby składającej wniosek
- wskazanie duplikatu, którego dokumentu będziemy potrzebować
- okres zatrudnienia, którego dotyczy wniosek o wydanie duplikatu świadectwa pracy
- adres, na jaki chcemy otrzymać wysyłkę duplikatu świadectwa pracy
W kodeksie pracy nie określono jednoznacznie formy, w jakiej ma być złożone pismo. Mimo że odpis świadectwa pracy wzór można znaleźć w Internecie, gdzie takie dokumenty są dostępne, to nie ma reguły, czy złożymy wniosek w formie pisemnej, czy ustnej. Nie zapominajmy o tym, że okres, w którym powinno zostać wydane nam świadectwo pracy duplikat, nie jest określony według przepisów.
Dlatego prośbę o duplikat świadectwa pracy 2021 lepiej jest złożyć w formie pisemnej, żeby łatwiej można było potem odnaleźć taki wniosek, na przykład w przypadku długiego oczekiwania na kopię dokumentu. Zdecydowanie ułatwi to nam całą procedurę.